BMW 328 MILLE MIGLIA
Istoria celei mai cunoscute masini BMW-sport incepe in anul 1934, cu modelul 315, in 6 cilindri, cu 1.500 cmc si 40 de cai-putere. Cu scopul de a concepe o masina mai competitiva, BMW a introdus motorul de 2.000 cmc la modelul 319, motor ce dezvolta 55 de cai-putere. Designul 319 era identic cu modelul 315. Acest motor de 2 litri a fost folosit si la modelul 326, prezentat in anul 1936.
326 a fost primul „mare” BMW. Modelul 327, care a aparut in 1937, era o masina de lux, decapotabila, cu doua locuri, dar vanzarile au fost sub asteptari, deoarece publicul prefera performanta in locul elegantei. Din aceasta cauza, BMW a conceput un nou motor de 6 cilindri, inspirandu-se de la Talbot si Riley. Acest nou motor dezvolta 80 de cai-putere.
Prima masina echipata cu acest motor a fost modelul 328 si a aparut ca o surpriza pentru toata lumea la expozitia din 1936 Eiffel Rennen. Era evident ca BMW a produs un success si in anul 1937 a pornit productia in serie. Astazi, 328 este considerata a fi una dintre cele mai moderne masini de dinainte de Razboi. Cu un sasiu avansat si usor, de numai 830 de kg, devine un etalon in productia de masini sport.
|
Modelul 328 ajunge celebru in urma cursei Superleggera unde termina pe locul 5 general. In 1939, la cursa de 24 de ore Le Mans invinge la clasa 2.000 cmc. In cursa Mille Miglia din 1940, iau startul 5 masini BMW. Castigatorul de la Le Mans triumfa si aici, iar trei roadstere termina pe locurile 3, 5 si 6, avand un motor de 120 de cai-putere. A cincea masina BMW ce a luat startul la Mille Miglia in 1940 a fost o limuzina cu sasiu si design proiectate in conformitate cu principiile de aerodinamica ale Profesorului Wunibald Kamm. Aceasta masina nu a reusit sa termine cursa.
Numarul de modele 328 produse pana la inceperea Razboiului este estimat la 426. Peste 200 de modele exista si in prezent. Specialistii spun ca supravietuirea acestei masini se datoreaza si faptului ca motorul solicita o benzina de calitate ridicata, care in timpul Razboiului era greu de procurat. Astfel, masina nu a fost inutilizabila in timpul Razboiului si nu era atractiva nici pentru partidul de guvernamant.
Modelul 328 a mai fost produs si de o fabrica din Marea Britanie, Frazer Nash, iar numarul de automobile produse acolo intra in totalul cifrelor de productie. Interesant este ca aceste modele erau mai ieftine ca cele produse in Germania.
Dupa Razboi, motorul s-a construit mai departe in Bristol, fiind folosit si la alte masini, de exemplu Cooper Bristol Formula 2 sau AC. Au fost aduse unele imbunatatiri, astfel motorul dezvolta 140-150 de cai-putere.
|
Modelul 328 care a castigat Le Mans si Mille Miglia a supravietuit Razboiului si a fost condus mai multi ani, zi de zi, pe drumurile din Germania, parcurgand peste 100.000 de kilometri. Masina a fost cumparata in anul 1980 de entuziastul si bine-cunoscutul restaurator Jim Proffit, dupa o cautare de peste 7 ani. Restaurarea a fost terminata in 1990 si, de atunci, Proffit a participat la multe evenimente cu modelul BMW 328 Mille Miglia.
BMW a construit o replica a acestei masini, deoarece Proffit a refuzat sa o vanda. In 2002, dupa lungi negocieri, Proffit a vandut-o, in sfarsit, la BMW. Aceasta este din nou restaurata de expertul Rene Grosse si adusa in starea originala de dinaintea cursei din 1940 Mille Miglia.
In 2006, restaurata complet, masina apare din nou la Mille Miglia Retrospective. Pentru a sarbatori acest eveniment, BMW dezvaluie un concept care combina liniile clasice Touring cu tehnica moderna. Modelul BMW 328 restaurat a mai fost prezentat si la 2006 Le Mans Classic, 2007 Concorso d'Eleganza Villa d'Este si, mai tarziu, la Goodwood Festival of Speed, unde masina a fost condusa de Chris Bangle – actualul sef de design de la BMW.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu