luni, 3 mai 2010







     Istoria FIAT a inceput cu multi ani in urma, la inceputul industrializarii Italiei. Marca FIAT s-a raspandit peste tot in lume si s-a dezvoltat neincetat.  


-11iulie 1899-a fost semnat actul de nastere al "Società  Anonima Fabbrica Italiana Automobili Torino"  la Palazzo Bricherasio din Torino.

Dintre membrii consiliului, Giovanni Agnelli a fost cel care a iesit in evidenta in cadrul grupului de investitori prin hotararea si intuitia sa vizionara, fiind de altfel ales si Director Executiv al companiei in 1902.


-1900-Prima fabrica a companiei, inaugurata in Corso Dante , avea 150 de angajati si a produs la inceput un numar de 24 de masini, inclusiv modelul 3/12 HP, ce nu era dotat inca cu marche-arriàrre.

-1904-a fost adoptata sigla FIAT, ovala pe fundal albastru, desenata de Biscaretti


La prima editie Giro d'Italia Automobilistico, 9 masini FIAT sunt aliniate la start si toate vor trece linia de sosire. 

- 1902- modelul FIAT 24 HP, prima  masina de curse FIAT, pilotata de Vincenzo Lancia, a castigat cursa pe parcurs ascendent Sassi-Superga, in timp ce Giovanni Agnelli la volanul unui FIAT 8 HP a reusit un record la al doilea Giro d'Italia Automobilistico.

-1908-se infiintaza FIAT Automobile Co. in Statele Unite. 

Productia a crescut si a fost extinsa pentru a nu include numai automobile, ci si vehicule comerciale usoare, motoare navale, camioane si tramvaie.

In doar cativa ani, FIAT a revolutionat complet gama de produse si, pentru prima data, pe masinile produse au fost montate acumulatoare electrice. 

-a fost introdus axul cardanic patentat. Masinile FIAT au continuat sa isi adjudece victorii in competitii, inregistrand o serie de recorduri.

-1916-incep lucrarile la fabrica din Lingotto sub supravegherea lui Giacomo Mattè Trucco.La vremea aceea era cea mai mare fabrica europeana, avand cinci etaje si o pista futurista de teste pe acoperis, si devenind curand simbolul industriei automobilistice italiene.Lucrarile s-au incheiat in 1922.

A fost fondat FIAT Lubrificanti, si inaugurata prima filiala italiana in Rusia. 

La izbucnirea razboiului, productia companiei era dedicata aproape in intregime aprovizionarii fortelor armate.




-1923-Anii de dupa razboi au fost marcati de transformari extensive si de crize, dar au putut fi impulsionati de politici atente de reducere a costurilor, afacerea incepad sa se redreseze in 1923. Giovanni Agnelli a fost numit Presedinte al Companiei. 

Au fost lansate multe modele, inclusiv prima masina cu patru locuri, FIAT 509.

Compania a decis inceperea productiei industriale de masa, considerata ca singura modalitate de a reduce costurile prohibitive ale autovehiculelor. 

Intr-o perioada de explozie a consumului, a luat fiinta Sava, compania de creditare a consumatorilor care a sustinut cresterea vanzarilor auto.

A fost fondat de asemenea IFI, Institutul Financiar Industria

Acestia au fost ani deosebit de importanti si pentru cresterea interna a companiei. 

In aceasta perioada FIAT a lansat de asemenea importante servicii sociale pentru angajati: de la institutii de tratament si pana la scoli de specializare sau cluburi sportive.
 In anii politicii lui Mussolini, FIAT a fost fortat sa isi blocheze expansiunea internationala si sa se concentreze asupra pietei interne. 

Anii '30 au marcat o perioada de progrese exceptionale in tehnologia de productie a camioanelor si a vehiculelor comerciale usoare, in paralel cu avantul sectoarelor aeronautic si al cailor ferate.



Doua masini ce aveau sa schimbe infatisarea Italiei au debutat in 1934 si respectiv 1936: "Balilla", supranumita si "tariful minim" datorita consumului redus si "Topolino", cea mai mica utilitara din lume ce a ramas in productie pana in 1955.

Angajamentul FIAT pentru productia de masa a fost reconfirmat in 1937 cand au inceput lucrarile la constructia unei noi fabrici FIAT la Mirafiori, unde au fost introduse cele mai recente inovatii in organizarea industriala.



Al doilea razboi mondial a insemnat reducerea drastica a productiei de autovehicule, inlocuita de o crestere considerabila a productiei de vehicule comerciale usoare.


Senatorul Giovanni Agnelli a murit in 1945, la Presedintia companiei FIAT succedandu-i Vittorio Valletta.



Reconstructia fabricilor distruse in timpul razboiului a fost incheiata in 1948, beneficiind si de asistenta acordata prin Planul Marshall. 

Veniturile au reinceput sa creasca, la fel ca si numarul angajatilor.

Angajamentul FIAT in cercetare si inovare a fost confirmat de lansarea a doua noi modele, FIAT 500 si FIAT 1400. 

Pentru prima data echipamentul standard includea un sistem de incalzire si ventilare. 

Cercetarea a continuat si in sectoarele naval si aeronautic, prima aeronava italiana fiind G80.


Modelul FIAT 1400, lansat in 1953, a fost prima masina FIAT oferita si in varianta diesel.

Anul 1958 a marcat inceputul unei ascensiuni fara precedent in productia de autovehicule dar si de echipamente agricole. 

Mirafiori si-a dublat numarul de fabrici, noi uzine fiind deschise si in strainatate. 

Pentru Italia aceasta este epoca "miracolului economic" in care sectorul auto a fost o forta motrica.

Anul 1955 a marcat debutul modelului FIAT 600, extraordinarul automobil mic, subcompact, cu motor posterior, urmat in 1957 de Nuova '500, produsa incepand din 1960 cu o versiune break, precursoarea variantei Station Wagon. 

Acestia au fost si anii lui FIAT 1800, urmat de FIAT 1300 si FIAT 1500.
In aceasta perioada exporturile si productia au continuat sa creasca, de la o masina ce revenea in medie la 96 de locuitori pana la o masina la 28 locuitori.

In acest timp, FIAT si-a consolidat prezenta in sudul tarii incepand constructia mai multor uzine dar a suportat si conflicte interne si dificultati ale procesului de munca, cu 15 milioane de ore de greva in 1969.

Dupa FIAT 850, a aparut in 1971 o alta subcompacta populara, FIAT 127. 

Acest model a fost primul FIAT cu tractiune fata, obtinand un mare succes de piata si fiind ales "masina anului".
In 1978, compania a confirmat o data in plus misiunea sa de inovare si automatizare a productiei, introducand "Robogate", noul sistem de asamblare a caroseriei robotizat.
In 1979 sectorul auto se constituie intr-o companie independenta: FIAT Auto S.p.A., ce reuneste marcile FIAT, Lancia, Autobianchi, Abarth si Ferrari. 
In 1983 vor fi achizitionate si Alfa Romeo si Maserati, prestigioase marci de masini sport.



Activitatile multilaterale ale FIAT au fost incorporate in companii independente, nascandu-se astfel FIAT Ferroviaria, FIAT Avio, FIAT Trattori, FIAT Engineering, Comau, Teksid si Magneti Marelli alaturi de FIAT Auto.

1980 a fost anul noului autoturism FIAT, numit Panda, desenat de Giugiaro si urmat doi ani mai tarziu de masina care va marca reinnoirea FIAT Auto: FIAT Uno, o masina ce a venit cu inovatii importante la partea electronica, in alegerea materialelor si in adoptarea unui motor curat: 1000 Fire.
In 1989, si-a facut aparitia alta masina de mare succes: Fiat Tipo, aleasa "masina anului" pentru solutiile tehnice de avangarda pe care le asigura.

Productia acestei masini a marcat inca o piatra de hotar in drumul marcii FIAT: linia de productie segmentata.
FIAT Tempra a debutat in 1990, urmat in 1991 de modelul FIAT 500 si in 1993 de FIAT Punto, aleasa "masina anului 1995", si FIAT Coupé, cu o caroserie desenata de Pininfarina si FIAT Style Center.
Cu Ulysse, care a fost lansat in 1994, FIAT se lanseaza in sectorul MPV aflat in permanenta expansiune. 

Ulysse a fost urmat in 1995 de Barchetta, FIAT Bravo si Brava, in 1996 de FIAT Marea si Marea Weekend iar in 1997 de FIAT Palio.


In 1996, Giovanni Agnelli a fost numit Presedinte Onorific al FIAT Group, iar Cesare Romiti a preluat Presedintia. 

In 1997, compania mama s-a mutat de la Corso Marconi in noile birouri operationale din cladirea FIAT in complexul Lingotto, transformat intre timp in Centru Expozitional si de Conferinte.


FIAT a traversat criza inceputului anilor '90 intarindu-si prezenta pe pietele internationale, asigurandu-si peste 60% din venituri din afara Italiei.

Pentru a mentine ritmul cu concurenta acerba din domeniu, FIAT a acordat atentie sporita noilor piete.


1998 a fost anul lui FIAT Seicento, ideal pentru aglomerarile urbane, si al lui FIAT Multipla.

Doi ani mai tarziu, la Salonul Auto de la Paris, a fost prezentat FIAT Doblo. 

In 2001 a fost lansat FIAT Stilo, model caracterizat de un design nou, cu tehnologie sofisticata si numeroase dotari de lux.

In anul urmator, FIAT Multipla, Noul FIAT Ulysse si FIAT Stilo Multi Wagon au fost remodelate.

In 2003, Noul Punto si-a facut debutul pe piata (la exact 10 ani de la lansarea primului model Punto) cu inovativul motor 1.3 Multijet 16v. Noua Barchetta a fost redesenata, atat la interior, cat si la exterior.

In toamna anului 2003, Noua Panda si-a facut aparitia si a castigat ravnitul premiu "Masina Anului 2004".



FIAT Idea, disponibila din ianuarie 2004, nu a fost numai primul MPV creat de FIAT, dar a fost si primul automobil care a comunicat noua "misiune" a marcii FIAT. 

Un automobil cu un design unic datorita acoperisului Sky Dome, mai inalt pentru a asigura o vizibilitate crescuta si cu atat de multe solutii de imbunatatire a vietii la bord incat este potrivita pentru toate tipurile de utilizare.
Economic si performant, acest motor a fost un real succes pe modele ca Idea, Panda, Punto si Stilo. 

Noul sistem Multijet, nascut din evolutia tehnologiei "Common Rail", sta la baza a doua motoare revolutionare, micutul 1.3 Multijet 16v si sportivul 1.9 Multijet de 100 CP.


Incepand cu 2005 Fiat a lansat o serie de modele care au adus marca italiana pe primele locuri in clasamentele de vanzari si care i-au redefinit identitatea punand deopotriva accent pe valorile sale emotionale, traditionale, cat si pe tot ceea ce insemna tehnologie de ultima ora. Grande Punto, Sedici, Linea, Noul Croma, Bravo si, recent, Fiat 500 sunt modele care au au adus noi premii de presitigiu si un nou suflu in interiorul companiei.


Odata cu lansarea lui Fiat Bravo la inceputul lui 2007, Fiat a intrat in posesia unui nou logo, ce subliniaza principale sale valori: frumusete si substanta.






 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu