joi, 19 noiembrie 2009

DACIA -masina romanilor



       Pentru reducerea intervalului de timp  intre fazele de proiectare si lansarea in productie, autoritatile romane de la acea vreme au decis sa apeleze la ajutorul unui constructor strain pentru dezvoltarea primului model romanesc. Se dorea obtinerea unei licente pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrica cuprinsa intre 1000 si 1300 cmc, a carei productie anuala sa inregistreze un total de 40.000-50.000 de unitati.
     
      Mai multi constructori europeni cu renume s-au inghesuit la acea vreme sa ofere licente pentru viitorul constructor roman, printre acestia numarandu-se: Fiat, Alfa Romeo, Peugeot, Renault si Austin. S-au testat astfel mai multe modele care urmau sa stea la baza primului automobil romanesc: Peugeot 204, Renault 10, Fiat 1100D, Alfa Romeo 1300 si Austin Mini Morris.


       Partidul comunist de la acea vreme a decis ca noul constructor de automobile de la Mioveni sa produca masini sub licenta Renault. Si pentru ca noul constructor trebuia sa se indentifice cat mai bine cu neamul romanesc, partidul comunist a ales numele Dacia.
Lucrurile nu au mers conform planului si din cauza unor intarzieri a procesului de dezvoltare a modelului Renault 12 in Franta, constructorul roman a trebuit sa se multumeasca cu o solutie de compromis. Incepand cu 1968, uzina de la Mioveni avea sa produca Renault 8 si nu Renault 12 asa cum fusese stabilit initial.


      Locatia aleasa pentru a gazdui viitoarea uzina a constructorului roman a fost judetul Arges, mai precis localitatea Mioveni. Constructia uzinei a inceput in 1966 si s-a sfarsit in timp record, la numai un an si jumatate. La 1 iulie 1968 se incep primele teste la cele 217 statii de lucru din uzina iar pe 3 august se testeaza primul propulsor.


-20 AUGUST 1968-Moment istoric cand pe poarta uzinei de la Mioveni iese primul automobil  
creat de Dacia: 1100, o berlina cu motor posterior si tractiune spate. In semn de recunostinta, primul exemplar este facut cadou presedintelui Nicolae Ceausescu. Contractul dintre Renault si Dacia prevedea ca uzina romaneasca sa asigure asamblarea tuturor componentelor furnizate de francezi.


  -1969- Modelul de sub  licenta Renault R12 nu a intarziat sa apara pe linia de productie a uzinei de la Mioveni debutand un nou model, Dacia 1300, o berlina cu tractiune pe puntea fata si motor frontal. Treptat se renunta la 1100 si se pune mai mult accent pe noul 1310 

-1970-3 versiuni pt modelul 1300-  

-1970-prima Dacia bicorp botezata 1200

-1973- Dacia lanseaza varianta break

-1975-DACIA Papuc, varianta utilitara.


      Dacia nu se opreste aici si dupa 1980 incearca sa dea nastere primului model de oras, asa numitul Lastun sau Dacia 500, un automobil de mici dimensiuni, produs la Timisoara, echipat cu un motor de 499 cmc capabil sa dezvolte 22 de cai putere si sa ofere un consum mediu de 3.3 litri la 100 de km.

      Lastun-ul nu s-a bucurat de un succes foarte mare din cauza problemelor de calitate si a pretului ridicat, drept pentru care constructorul roman decide sa scoata modelul din productie in 1989.


-1991--1996 -isi face aparitia un nou model DACIA 1325 LIBERTA o reinterpretare a designului vechii Dacia 1200.


-1995-primul model 100% romanesc-DACIA NOVA-a plecat cu un handicap major, designul exterior, mult prea invechit.


-1998- la 30 de ani de la debutul primului automobil Dacia, uzina de la Mioveni a sarbatorit nasterea exemplarului cu numarul 2.000.000
         -in acest an ia nastere si motorul de 1.6 litri cu injectie monopunct, furnizata de Bosch, regasit tot pe Dacia Nova.


-1999- Renault cumpara pachetul majoritar de actiuni al constructorului roman, cele 51 de procente asigurand controlul francez asupra uzinei de la Mioveni


-2000- Primele semne de redresare , ia nastere DACIA SUPER NOVA  o versiune imbunatatita a vechiului model100% romanesc.


-2003- Solenza, un model bazat pe aceeasi SupeRNova, cu un design restilizat si o serie de propulsoare noi, un benzinar de 1.4 litri MPI si un diesel de 1.9 litri.


-2004- anul in care Dacia renaste practic--DACIA LOGAN


-2006-varianta break -Dacia  Logan  MCV- inspirata din conceptul Steppe si capabila sa transporte pana la sapte pasageri


-2007- Logan Van, bazata pe MCV,


-2007- Logan Pick-up, practic renasterea vechiului Papuc.


-martie 2008- la Salonul Auto de la Geneva, Dacia a lansat primul automobil adresat in special femeilor, noul Sandero, un hatchback cu patru usi, copie fidela a modelului cu acelasi nume, vandut sub logo-ul renault in Brazilia


-2009- berlina Logan a primit un facelift, care include restilizarea partii frontale si posterioare dar si a habitaclului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu