Cadillac
A fost ales in acest sens designerul Harley Earl, iar in 1927 a fost scos pe piata primul model aerodinamic LaSalle, numit tot dupa un explorator francez, René Robert Cavelier, Sieur de La Salle. Modelul a ramas in productie pana in 1940.
Cadillac a introdus pentru prima oara in 1927 conceptul “design de caroserie”, concept ce incepuse sa i se acorde atata atentie cat si partii functionale. In 1926, Cadillac a fost prevazut pentru prima data cu geamuri securizate, urmand ulterior a fi primul automobil construit cu capota din tabla de otel. Inainte, capotele erau construite din lemn acoperit cu material.
Cadillac a introdus pentru prima oara in 1927 conceptul “design de caroserie”, concept ce incepuse sa i se acorde atata atentie cat si partii functionale. In 1926, Cadillac a fost prevazut pentru prima data cu geamuri securizate, urmand ulterior a fi primul automobil construit cu capota din tabla de otel. Inainte, capotele erau construite din lemn acoperit cu material.
Cadillac Lasalle 1927
Cadillac 16 V 1930
Cadillac Hispano Suiza H6B Hubbard& Darrin Tourrer- 1928
Cadillac Lasalle- 1934
Cadillac Lasalle Convertible Coupe- 1939
La inceputul anului 1934, se putea afirma ca LaSalle incepea sa aibe caracteristici ale unui Oldsmobile decat ale unei masini mature Cadillac. Inca o data, efortul designer-ului Harley Earl s-a concretizat intr-un automobil extraordinar, solid, dar elegant, avand ca element pricipal de atractie grilajul radiatorului ce se remarca printr-un aspect modern. De fapt tot aspectul automobilului incepea sa aibe o puternica tendinta aerodinamica, moderna, ce aducea mai mult spre liniile unui aeroplan. Caroseria era acum fabricata in intregime de Fleetwood Metal Body (companie specializata in fabricarea caroseriilor de automobile, cumparata de Fisher in 1925 si integrata in General Motors in 1931)
In 1932, in cadrul Marii Recesiuni, dupa ce Cadillac a suferit un numar record de cele mai mici vanzari si acuzatii de discriminare fata de cumparatorii de culoare neagra, Alfred Sloan a creat un consiliu pentru a evalua rentabilitatea liniei de productie. In cadrul unei sedinte decisive pentru viitorul marcii Cadillac, presedintele Nicholas Dreystadt a aflat ca legendarul boxeur Joe Louis nu a putut intra intr-o reprezentanta auto sa isi cumpere un automobil, deoarece era de culoare neagra, si astfel a apelat la un prieten de culoare alba sa ii cumpere masina.
Dreystadt a tinut un discurs de 10 minute consiliului director General Motors prin care propunea companiei adoptarea unei noi strategii de crestere a vanzarilor prin acordarea drepturilor oamenilor de culoare neagra la achizitionarea acestor masini. Consiliul director i-a acordat lui Dreystadt 18 luni pentru demonstrarea acestei strategii. Cadillac a reusit sa supravietuiasca Marii Recesiuni, prin achizitia acestuia de catre compania General Motors. Pana in 1940, vanzarile de Cadillac au reusit sa cresca pana la de 10 ori fata de anul 1934.
In 1948, au fost adaugate asa numitele “tailfin” la designul caroseriei seriei 60, acele terminatii aerodinamice din spatele aripilor. Primele modele de tailfin-uri au fost inspirate din paletele gemene de directie ale avionului de razboi Lockheed P-38 Lightning din cel de-Al Doilea Razboi Mondial. In 1959, Cadillacul devenise un eponent a nebuniei tailfin-urilor, un simbol al respectivei tendinte in materie de design automobilistic.
In 1948, au fost adaugate asa numitele “tailfin” la designul caroseriei seriei 60, acele terminatii aerodinamice din spatele aripilor. Primele modele de tailfin-uri au fost inspirate din paletele gemene de directie ale avionului de razboi Lockheed P-38 Lightning din cel de-Al Doilea Razboi Mondial. In 1959, Cadillacul devenise un eponent a nebuniei tailfin-urilor, un simbol al respectivei tendinte in materie de design automobilistic.
Numele Eldorado provine din limba spaniola “el dorado” (”the gilded one” sau “the golden one”), nume dat legendarului sef de trib indo-sud-american, despre care se povesteste ca el si succesorii lui obisnuiau sa isi poleiasca corpul cu praf de aur in cadrul ceremoniilor. Conform acestei legende, emblema “Eldorado” a fost realizata din aur. Din acest moment avea sa inceapa perioada de aur a masinilor de lux.
Anii 1957 si 1958 au fost dedicati modelului Cadillac Eldorado Brougham. Conceput initial pentru auto-show-ul Motorama (eveniment anual ce avea loc in prima saptamana din ianuarie la New York, si ce a durat din 1949 pana in 1961), a fost realizat ca cel mai recent exponat de lux al acelui moment, incorporand ultimile tendinte in materie de design si tehnologie. Cu un pret incepand de la $13,074 (mai mult decat costa un Rolls-Royce Silver Cloud in acelasi an) si cu o productie limitata la 400 de unitati, iar in 1958 la 304, clientela era formada dintre cei mai de elita oameni ai vremii, devenind in timp un standard in domeniul auto.
Foarte important pentru acei ani a fost ca modelul Eldorado Brougham din 1957 a venit cu o functie de salvare a diferitelor pozitii pentru scaunul soferului.
Cadillac Eldorado - 1953 Cadillac Eldorado Biarritz - 1959
Cadillac Deville Coupe - 1970
Cadillac Eldorado Brougham - 1950
Cadillac Eldorado Fleetwood - 1967
In 1964 a fost introdus primul sistem de aer conditionat automat, care permitea soferului sa regleze temperatura dorita si sa mentina un control asupra climatului din interiorul masinii.
La sfarsitul anilor ’60, Cadillac oferea un sistem prin fibra optica de avertizare a soferului asupra farurilor defecte.
Incepand cu anul 1974, Cadillac oferea sistemul de airbag-uri duble.
In ciuda vanzarilor record din 1973, spre sfarsitul anilor ’70 si ‘80, Cadillac a avut din nou de suferit datorita politicii guvernului pentru o cat mai mare economisire a combustibilului, pentru grija manifestata pentru siguranta pasagerilor in timpul conducerii automobilului, si pentru emisiile de noxe.
Cu toate acestea, Cadillac lansa in 1967 modelul Eldorado cu tractiune pe rotile din fata, ca un model coupe de lux, simplu, elegant, departe de modelul continand acele tailfin-uri si excese de crom din anii ’50.
Anii ’70 sunt memorabili pentru dimensiunile exagerate in lungime cat si ale motorului, inainte sa se instaleze era reducerii masive ale dimensiunilor autovehiculelor.
Noua generatie de motoare a debutat cu modelele anilor ’68, unde s-a inlocuit motorul avand capacitata cilindrica de 7700 cm³ (7.7 L) cu un model avand o capacitate mai mare, de 10.000 cm³ (9.8 L). Pentru modelul Eldorado din 1970, capacitatea motorului a fost marita la 8200 cm³ (8.2 L), iar incepand cu anul 1975 s-au standardizat la toate modelele Cadillac. Cu toate ca puterea motorului crescuse considerabil, odata cu acest lucru a crescut din pacate si emisia de noxe.
Cadillac Deville Coupe - 1970 Cadillac Deville - 1967
Cadillac Eldorado Seville - 1958 Cadillac Deville - 1971
Modelului Seville a fost introdus pe piata in aprilie 1975, ca un modelul al anului 1976, devenind si primul model electronic al sistemului prin injectie, impunand aceasta tehnologie ca un standard. Motorul era versiunea prin injectie al modelului Oldsmobile 350. Anul 1977 a adus schimbari majore, iar modelul avea sa isi miscoreze capacitatea pana la 7000 cm³ (7 L) V8. Acest motor promitea o performanta buna si o economie a combustibilului la modelele RWD, insa capacitatea lui era mult prea mica pentru marimea considerabila a intregului model Eldorado.
Pentru anii ’80-’81, Cadillac a redus considerabil atat dimeniunile fizice, greutatea, dar si capacitatea motorului, ajungand pana la 6000 cm³ (6 L).
La fel cum s-a procedat si cu alte marci de automobile, si Cadillac a fost nevoit sa reduca dimeniunile drastic intre anii 1976-1979, datorita crizei petrolului. Astfel s-au ajustat modelele De Ville si Fleetwood in 1977 si din nou in 1985 (vizibil redus in 1986), schimband pana si configuratia bordului. Noul model micsorat Eldorado a debutat in 1979, odata cu noul Seville Sedan in 1980. Ambele automobile au fost reduse puternic la o clasa compacta, iar preturile au scazut de asemenea.
Cadillac Seville Elegante - 1983 Cadillac Eldorado Biarritz - 1985
Cadillac Deville Coupe - 1986
In timpul crizei petrolului (respeciv a cantitatii insuficiente pe piata a benzinei) in timpul anilor ’70, s-a pus accentul pe dorinta unei eficientizari tot mai bune a combustibilului. In consecinta, Cadillac a ales un motor pe motorina, modelul Oldsmobile Rocket 350 V8 (primul V8 produs in masa, din 1949 pana in 1964), in locul construirii unui motor mic diesel dupa schite, pentru a satisface cat mai repede dorintele cumparatorului si in acelasi timp de a pastra costurile productiei cat mai scazute. La scurt timp, acest motor si-a castigat o reputatie proasta, in urma unui val de esecuri catastrofice privind designul inadecvat, metalul folosit ce nu atingea standardele impuse de tehnologie, precum si defectiuni privind functionarea efectiva a motorului. General Motors au primit imediat reclamatii privind calitatea automobilelor, urmate de alte doua deficiente ale curelelor de transmisie si ale motorului, incepand cu mijlocul anilor ’70, pana la mijlocul anilor ’80. In plus, sistemul avea probleme la separarea apei, si atat distribuitorii auto cat si cumparatorii nu au primit informatiile necesare privind ingrijirea corecta a motorului. Aceasta problema a condus la o coroziune in interiorul pompei de injectie, avand cosecinte asupra mecanismului de injectie si cedarii garniturilor; problemele s-au declansat in lant, ducand pana la cedarea totala a motorului fara sanse de salvare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu